W ten piątkowy dzień, przypomnimy Państwu dość sporą wymianę taboru jaka miała miejsce w Krakowie. Dokładnie 5 lat temu, 6 października, krakowskie MPK pożegnało definitywnie następujące modele autobusów:
– Solaris Urbino 12 II
– Solaris Urbino 18 III (wozy zakupione w 2005)
– CN113CLL (1994 – 2018)
– CN94UB 4x/2 (1999 – 2018)
– Jelcz M081MB/3 Vero
– Jelcz M083C Libero
– Jelcz M121MB
– Jelcz M121M/4 Mastero CNG
– Jelcz M181MB, Jelcz M181MB/3
Przygotowaliśmy serię trzech artykułów, którą zatułaliśmy „Krakowskie pożegnanie” i w każdym opiszemy po kolei marki i model, które wtedy pożegnano – Solarisy, Scanie i Jelcze. Wszystkie artykuły publikujemy w ten sam dzień, aby podkreślić jak wyjątkowe to było wydarzenie. Jest to nasze wspólne dzieło – Marcina Nowaka oraz Dawida Pszonaka. Powstało w oparciu o własne informacje oraz na podstawie informacji zawartych na stronie Klubu Miłośników Komunikacji w Krakowie.
Zatem oddajemy Państwu do lektury pierwszą część.
Krakowskie pożegnanie cz. 1 – Solarisy
Zaczniemy od Solarisów Urbino 12 II, które w Krakowie pojawiły się w ilości 50 sztuk za sprawą przetargu ogłoszonego w 2004. Pierwsze dwa pojazdy montowane były w fabryce Solarisa, która znajduje się w Bolechowie. Pozostałe pojazdy montowane były w Stacji Obsługi i Remontów MPK Kraków zgodnie z zawartą umową.
Zostały wyposażone w silnik DAF PE183C o mocy 256 KM i pojemności 9186cm3. Zblokowano je ze skrzyniami biegów Voith D854.3. Mogły pomieścić pasażerów z czego 32 na miejscach siedzących. Przypisano im numery taborowe BU801 do BU850.
Z kolei zaś przegubowe Solarisy Urbino pojawiły się w dwóch turach. Pierwsze sześć pojazdów pojawiło się w 2005 i posiadały numery z zakresu od BR711 do BR716. Kolejne przegubowce dotarły do Krakowa w 2006 roku w liczbie 20 pojazdów. Otrzymały kolejne numery taborowe, czyli BR717 do BR736.
Tutaj również zamontowano silnika DAF-a jednak ze względu na większy metraż pojawił się też mocniejszy silnik – o mocy 314 KM, ale przy tej samej pojemności co SU12.
Przez cały okres ich służby, Solarisy drugiej generacji stacjonowały na terenie Zajezdni Bieńczyce, ale wspomnę o tym, iż dwa wozy o numerach BU849 i BU850 miały swój epizod na terenie Woli Duchackiej. Na cele historyczne zachowany został Solaris Urbino 12 II o numerze BR820.
W czasie tej wymiany, wiele pojazdów zostało sprzedanych do innych przewoźników. Część Solarisów Urbino 18 trafiła do MPK Częstochowa, PKM Świerklaniec a jeden egzemplarz do MZK Oświęcim. Jeśli chodzi o Solarisy Urbino 12 kilka trafiło do prywatnych przewoźników m.in. z okolic Olkusza czy Radomia. Jako ciekawostkę można dodać, że BU836 trafił do MPK Nowy Sącz, na którym przez jakiś czas jeździł jeden z naszych redakcyjnych kolegów – Dawid Pszonak – znany w mediach społecznościowych jako Lach Sądecki za kółkiem. Opisywał ten autobus w ramach serii „Komunikacyjne rodzynki w Polsce”.
To tyle w pierwszej części „Krakowskiego pożegnania”. W kolejnej opiszemy autobusy marki Scania, które w tym dniu zostały wycofane z krakowskiego MPK.
Zapraszamy do galerii zdjęć przypominjącej wspomniane w tej części autobusy.
Autorami zdjęć są:
Wojciech Liberda
Oskar Pająk
Aleksander Koch