Zapraszam was na kolejny artykuł z stolicy Małopolski. Tym razem poświęcony będzie Ikarusom 280.26 bo dziś mija 42 lata od wprowadzenia tej marki na ulice Krakowa. Przedstawię Państwu harmonogram dostaw węgierskich pojazdów do Krakowa:
1981 – 60 sztuk
1982 – 80 sztuk
1983 – 50 sztuk
1984 – 18 sztuk
1985 – 2 sztuki
1986 -5 sztuk
1987 – 10 sztuk
1988 – 20 sztuk
1989 -32 sztuki
1990 – 23 sztuki
1991 – 1 sztuka
Łącznie do Krakowa dotarło 281 autobusów a pierwsze kasacje miały miejsce już w 1986 i w kolejnych latach zdejmowano kolejne autobusy , poza rokiem 1993 kiedy nie skasowano żadnego wozu. Warto wspomnieć, że w latach 90 kilka sztuk przegubowców o numerach: 34212, 34253 34255, 34263, 34265, 34274 było zasilane na gaz. Z racji tego gazowe Ikarusy można było je spotkać na linii „439” i były tankowane na ulicy Balickiej. Ikarusy 280.26 przez pierwsze lata stacjonowały na terenie trzech Zajezdni: Bieńczyce, Wola Duchacka i Czyżyny. Po likwidacji Zajezdni Czyżyny, które miejsce miało w 1998 wszystkie wozy zgrupowano na terenie Woli i Bieńczyc. Kres węgierskich autobusów w Krakowie miał miejsce 24 września 2007, kiedy to po raz ostatni jeden z wozów wyjechał do obsługi szczytowej brygady „179”. W trakcie eksploatacji wspomniane wozy można było spotkać niemal wszędzie od dziennych linii, po nocne czy nawet specjalne.
Poniżej dane techniczne pojazdów:
Długość: 16 500 mm
Szerokość: 2500 mm
Wysokość : 3100 mm
Rozstaw 5400/6200 mm
Ciężar: 12 500 kg
Typ Silnika: D 2156 Raba
Moc silnika 140 kW