BIELSKO-BIAŁA: 12 lat Mercedesów Citaro G oraz Conecto LF w MZK

Dwanaście lat temu zakończyły się dostawy 10 sztuk fabrycznie nowych, przegubowych autobusów Mercedes-Benz O530G Citaro o nr taborowych #137 – #146 (#137 – #142 przyjechały na przełomie 2010/2011, a reszta pod koniec 2011 r.) oraz dziesięciu, także fabrycznie nowych, standardowych autobusów Mercedes-Benz Conecto LF do MZK Bielsko-Biała.

Conecto LF to pojazd produkowany przez turecka fabrykę koncernu „Mercedes-Benz” jako tańsza alternatywa dla rodziny ‘Citaro’. Fabryka działa w mieście Hosdere niedaleko Stambułu. Conecto oferowana jest, przede wszystkim, na rynkach wschodnioeuropejskich, gdzie portfel potencjalnych klientów jest „chudszy” niż na zachodzie Starego Kontynentu. Ten całkowicie niskopodłogowy model, w przeciwieństwie do swoich starszych braci z rodziny ‘O345’, pojawił się w portfolio niemieckiego producenta w 2007 roku. Dzięki zastosowaniu silnika wieżowego na przeciw III drzwi (w przypadku autobusu standardowego) udało się konstruktorom wygospodarować tak samo niską podłogę co w innych częściach autobusu. Nie wiem, czy wiecie, ale Conecto LF zbudowano na podwoziach ze starszych modeli rodziny „Citaro”. Ponadto ich wyposażenie, nawet oferowane w tzw. „opcji”, było uboższe od flagowego pojazdu koncernu. Może to właśnie stąd wzięła się potoczna nazwa dla Conecto stosowana np. w środowisku pasjonatów – „biedawersja” Citaro”, a w Bielsku-Białej „kebaby”

Bielskie Conecto wyposażono w jednostkę napędową Mercedes-Benz OM926LA o mocy 286 KM, pojemności 7,2 litra oraz spełniającą normę emisji spalin na poziomie EURO IV. Całość tego układu współpracuje z VI-biegową, automatyczną skrzynią biegów ZF 6HP502, co pozwala uzyskać całkiem przyzwoite poziomy średniego spalania paliwa (przy normalnej jeździe). Bielskie wozy wyposażono także w klimatyzację dla kierowcy, system informacji pasażerskiej bydgoskiej firmy „PIXEL”, kasowniki elektroniczne, wandaloodporne siedzenia oraz wykładzinę podłogową przeciwdziałającą ślizganiu się pasażerów. Obecnie cała dziesiątka dzielnie pracuje dla bielszczan. Możecie je spotkać praktycznie na każdej linii dziennej zarówno kursującej tylko po mieście, jak i na tych co wyjeżdżają poza miasto. 

Drugimi pojazdami, jakie dzisiaj „świętują” są cztery przegubowe autobusy O530G Citaro. Dlaczego tylko cztery? Zakup był jednorazowy 10 sztuk ale z dostawą podzieloną na dwie części 6+4. Rodzina autobusów Citaro jest nazywaną flagowym produktem niemieckiej firmy, bowiem istnieje na rynku już od 1997 roku. Autobusy te są bezpośrednimi następcami modelu O405/O405G. W 2006 roku model przeszedł delikatny ‘facelifting’, który dodał większego uroku całej rodzinie autobusów kupowanych bardzo chętnie w środkowej oraz zachodniej części naszego kontynentu. Działanie to miało miejsce równolegle z wprowadzeniem na rynek transportu miejskiego w Europie nowej, bardziej rygorystycznej normy emisji spalin EURO IV. Dla polskich przedsiębiorstw komunikacyjnych model „Citaro” ciągle był nieosiągalny z powodu jednostkowej ceny zakupu, ale jak widać zdarzały się wyjątki takie jak Bielsko-Biała, Kraków, Katowice, Wrocław, Częstochowa czy Bydgoszcz. Co jest bardzo ciekawe, podczas gdy Conecto produkowane jest w Turcji, to Citaro w niemieckim Mannheim oraz francuskim Ligny-en-Barrois.

Rodzina ‘Citaro’ zyskała nowy, zdecydowanie bardziej odświeżony oraz „lżejszy” od dotychczasowego wygląd zewnętrzny. Porównując autobusy I generacji z tymi, które dla Was dzisiaj opisuję, możecie śmiało zauważyć, że krawędzie zewnętrzne pojazdów zostały istotnie wygładzone, zmieniono kształt reflektorów, zastosowano nową, ciekawszą designersko, atrapę pojazdu oraz nową, bardziej przyjazną estetycznie, ścianę tylną autobusu. Wg informacji od producenta ponad 1/3 ilości całkowitej sprzedanych na świecie sztuk modelu „Citaro” to wozy przegubowe Citaro G. Bielskie przegubowce wyposażono w jednostkę napędową Mercedes-Benz OM457hLA o mocy 354 KM oraz pojemności 11,9 litra. Silnik ten spełnia rygorystyczne wymagania normy emisji spalin na poziomie EURO V. Całość tego układu współpracuje z VI-biegową, automatyczną skrzynią biegów ZF 6HP502, czyli dokładnie identyczną jak w przypadku wyżej opisanych Conecto LF. Autobusy te spotkacie od poniedziałku do piątku i czasami ewentualnie w soboty, w obsłudze takich linii jak:

‘3’ z os. Karpackiego do Komorowic,
‘4’ z os. Polskich Skrzydeł do pętli „Langiewicza/Basen”,
‘10’ z Mikuszowic Błoń ATH do Wapienicy,
‘50’ z Czechowic-Dziedzic KWK Silesia do os. Karpackiego. Dodatkowo, w sezonie letnim, możecie te pojazdy spotkać na liniach:
‘1’ z Cygańskiego Lasu do os. Beskidzkiego
‘16’ z Wapienicy Zapory do Dworca PKP.

Na koniec skompresowane dane o obydwóch modelach:
– producent: Mercedes-Benz, Niemcy
– model: Conecto LF
– rok produkcji: 2011
– ilość zakupionych: 10
– silnik: MB OM926LA
– moc silnika: 286 KM
– pojemność silnika: 7201 cm3
– skrzynia biegów: VI-biegowa, automatyczna
– model skrzyni biegów: ZF 6HP502
– ilość drzwi: 3
– układ drzwi: 2-2-2
– norma emisji spalin: EURO IV

– model: O530G Citaro
– rok produkcji: 2011
– ilość zakupionych: 4
– silnik: MB OM457hLA
– moc silnika: 354 KM
– pojemność silnika: 11967 cm3
– skrzynia biegów: VI-biegowa, automatyczna
– model skrzyni biegów: ZF 6HP502
– ilość drzwi: 4
– układ drzwi: 2-2-2-2
– norma emisji spalin: EURO V

O autorze

Założyciel strony. Od dziecka pasjonat historii autobusów, tramwajów, trolejbusów czy kolei. Szczególny fan marki Ikarus. W latach 2010-2015 kierowca autobusu w Warszawie, od 2016 roku dyspozytor. Posiadacz kolekcji przedmiotów związanych z historią komunikacji miejskiej.