Szóstego dnia lutego 2015 roku ostatecznie zakończyły się wpisy na stan inwentarzowy spółki M.Z.A. w Warszawie 35 fabrycznie nowych autobusów przegubowych wyprodukowanych przez Fabrykę Autobusów „Solbus” w Solcu Kujawskim. 9 lat eksploatacji pierwszych zakupionych autobusów o napędzie LNG dla Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie upływa dziś…
… a zatem, z przyjemnością graniczącą ze słodyczą, opowiem Wam troszkę o modelu SM 18 LNG, które wszystkie, od pierwszych swoich dni, stacjonują w zajezdni autobusowej „Ostrobramska”, gdzie pracowałem w latach 2010-2015 jako kierowca, a od września 2023 roku jestem dyspozytorem. Niestety nie miałem przyjemności jeździć tymi pojazdami na liniach, bowiem najzwyczajniej w świecie rozminęliśmy się, bowiem ja odszedłem do Wydziału Logistyki. Wróćmy do dzisiejszych bohaterów historii taboru stołecznego MZA. Solbusy SM18 LNG otrzymały numery taborowe z przedziału od #7301 do #7335 oraz numery rejestracyjne z wyróżnikiem „WX”.
Całość dostaw podzielono na pięć etapów, bowiem „na raz” dostarczenie aż 35 sztuk pojazdów niebyło by możliwe, choćby z powodu tego, iż Fabryka nie zabezpieczyłaby aż tylu kierowców do zaprowadzenia autobusów z Solca do Warszawy. Pierwsza partia pojazdów o nr taborowych #7302 – #7307, #7309 – #7311 oraz #7313 wpisana została na stan bazy przy Ostrobramskiej 38 w dniu 16 stycznia. 23 stycznia dopisano kolejne autobusy, które oznaczono jako #7301, #7308, #7312, #7314, #7316 – #7321. W kolejnym tygodniu, a dokładniej mówiąc 30 stycznia, do swoich „braci” dodano pojazdy, które dzisiaj noszą nr tab. #7315, #7323 – #7328. Z początkiem lutego wpisano ostatnie egzemplarze z zamówionych 35 sztuk… 4 lutego powitaliśmy #7329 – #7331 a dwa dni później wozy z nr #7332 – #7335.
Autobusy od swoich pierwszych dni w firmie wyjeżdżały do obsługi zadań dla wozów przegubowych, z tym, że najpierw na brygady tzw. „dodatki” kursujące tylko w godzinach szczytów komunikacyjnych. W dalszym etapie wprowadzania do eksploatacji autobusy rozpoczęły regularne kursowanie na brygadach całodziennych, ale z ograniczeniem ilości przejechanych kilometrów z powodu ograniczonej pojemności zbiornika LNG. Dzisiaj, po 9 latach eksploatacji, spotkacie te autobusy w dni powszednie, soboty oraz święta na takich liniach Warszawskiego Transportu Publicznego jak: 102, 125, 148, 151, 162, 182, 188, 199, 202, 402, 507, 509, 517, 520, 521, 523, 525. 704, E-1 czy E-2. Pojazdy te nie są brane pod uwagę przy obsadzaniu zadań nocnych… bo taka jest przyjęta zasada i tyle.
Jednostką napędową dla modelu Solcity SM 18 LNG jest amerykański silnik Cummins ISLGEEV 320 o pojemności 8900 cm3 oraz mocy 320 KM. W kriogenicznych zbiornikach magazynowany jest skroplony gaz (LNG), który przechowywany jest w bardzo niskiej temperaturze. Zbiornik ten montowany jest w tylnym zwisie konstrukcji pojazdu przez co gazowe Solbusy nie posiadają okna w tylnej ścianie pojazdu. Nie są także wyposażone w tzw. „galerię”, czyli trzyosobowy fotel montowany tuż za IV drzwiami pojazdu. Paliwo gazowe LNG stosowane w naszych dzisiejszych bohaterach, o dziwo!, ma wiele zalet eksploatacyjnych. Silnik zasilany gazem LNG ma zdecydowanie większą żywotność z powodu dużej liczby oktanowej samego paliwa. Nie zachodzi także zjawisko wymywania filmu olejowego ze ścianek silnika, co w moim rozumieniu, powoduje mniejsze zużycie elementów jednostki napędowej dla tego autobusu…
Autobusy, nie bez problemów, ale dzielnie stawiają czoła trudnościom obsługi linii komunikacyjnych Warszawskiego Transportu Publicznego. Nie są lubiane przez pasażerów oraz także przez kierowców, bowiem jakością wykonania nie grzeszą. Jednym z charakterystycznych momentów w ich historii były permanentne problemy z wyświetlaczami produkcji firmy „NovaMedia”, które jakiś czas temu wymieniono kompleksowo na System Informacji Pasażerskiej firmy „R&G” z Mielca. Dotychczas nie stwierdziliśmy większych problemów z funkcjonowaniem wyświetlaczy po tej kompleksowej wymianie, która obejmowała gazowce oraz 47 sztuk Solbusów SM18 napędzanych ropą naftową.
Na koniec, w formie podsumowania, kilka danych technicznych tych pojazdów:
- Producent: Fabryka Autobusów „Solbus” w Solcu Kujawskim
- Model: Solcity SM18 LNG
- Silnik: Cummins ISLGEEV 320
- Pojemność silnika: 8 880 cm3
- Moc silnika: 320 KM
- Norma emisji spalin: EEV
- Skrzynia biegów: IV-biegowa, automatyczna
- Model skrzyni biegów: Voith D864.5
- Ilość drzwi: 4
- Układ drzwi: 2-2-2-2
- Ilość zakupionych przez MZA Warszawa: 35 szt.
- Rok zakupu: 2015
- Przydział: zajezdnia R-3 „Ostrobramska”