Zadania przewozowe linii uzupełniających
Linie uzupełniające noszą oznaczenie Mxx. Mają one za zadanie – podobnie jak linie szkieletowe – zapewniać szybkie połączenia między miastami, jednak w odróżnieniu od linii szkieletowych obsługują one więcej przystanków na swojej trasie. Pierwszą linią o takim charakterze jest linia M10.
Uruchomienie linii i trasa przejazdu
M10 została uruchomiona 16 lipca 2022 roku. Jest to pierwsze, bezpośrednie autobusowe połączenie Katowic i gminy Kobiór.
Autobusy tej linii kursują w dwóch wariantach:
– Katowice Aleja Korfantego <-> Kobiór Centrum
– Katowice Aleja Korfantego <-> Tychy Osiedle „Z1”
Różnica między kursem w pełnej relacji a kursem skróconym jest taka, że na kursie skróconym autobus nie wjeżdża do Kobióru.
W trakcie kursu autobus obsługuje przystanki w centrum Katowic oraz w dwóch dzielnicach stolicy Metropolii: Giszowcu oraz Murckach. W Tychach autobus obsługuje wybrane przystanki w południowej części miasta, by zakończyć kurs w Kobiórze lub na przystanku Osiedle „Z1”.
Warto dodać, że poza jazdą w mieście trasa przejazdu tej linii przebiega przez autostradę A4 oraz drogi krajowe numer 1 i 86.
Czas przejazdu i częstotliwość kursowania
Czas przejazdu w pełnej relacji wynosi 61 minut, natomiast kursy skrócone jadą planowo 52 minuty.
Linia kursuje w dni robocze w godzinach 4-24 w stałym, 30-sto minutowym takcie, natomiast w soboty, niedziele i święta linia kursuje co godzinę w godzinach 5-24.
Przewoźnik i tabor
Wszystkie brygady linii M10 obsługuje PKM Tychy, które najczęściej dysponuje na tę linię nowsze pojazdy – najczęściej spotkać tu można autobusy napędzane CNG – 12-sto metrowe Autosany czy przegubowe MAN-y Lion’s City, a także niedawno wprowadzone do ruchu Solarisy Urbino 12 IV generacji. Przegubowce kursują na tej linii wyłącznie w dni robocze.