Dzisiaj chciałbym przedstawić pojazd, który został odbudowany w Jelczu-Laskowicach w roku 1996 – jeśli wierzyć Phototransowi – z podtypu PR110M. Chodzi o Jelcza PR110R, który trafił do MZK Jelenia Góra zaraz po odbudowie i otrzymał numer taborowy 724.
Samych Jelczy PR110 było w Jeleniej Górze sporo. Początkowo to były typy PR110U (#522, 551-561), później Jelcz PR110M (#563, 578-584 i 601-604). Aż pięć z nich (#558, 581, 584, 601 i 604) zostało w latach 90-tych podmienionych na Jelcze M11 z zachowaniem numeru taborowego i rejestracyjnego. W jaki sposób było to możliwe – nie mam pojęcia.
Jelcze PR110 zaczęły znikać z Jeleniej Góry na początku lat 90-tych. Ostatni z tych staruszków – #578 – został skasowany w 1997 roku, ale przestał jeździć znacznie wcześniej.
Jelcz PR110R #724, który pojawił się w Jeleniej Górze w 1996 roku, już na pierwszy rzut oka odróżniał się od pozostałych „peerek” innym przodem. Świetlik na tablicę kierunkową został wzięty z Jelcza 120M. Jednak układ wnętrza oraz kratka na zwisie za tylnymi drzwiami zostały oryginalne. Silnik Mielec SW680 został doprowadzony do porządku. Oryginalna była również przekładnia ręczna FPS Tczew S4-95, przez co autobus osiągi miał identyczne jak stary „Berliet”. Tył również został z dużą szybą.
Autobus obsługiwał wszystkie linie w mieście, choć „upolowanie” go graniczyło z cudem – w końcu to był „jedynak”. Jednak, gdy nadjeżdżał, to ktoś kto nie znał jego numeru taborowego mógłby pomyśleć, że to inny Jelcz – właśnie przez inne czoło.
Niestety, oryginalność tego autobusu skończyła się, gdy został wysłany na naprawę główną do Solca Kujawskiego. Wymieniono ścianę czołową na tą z dużym świetlikiem i panoramiczną szybą oraz ścianę tylną na tę z wydzielonym świetlikiem na numer linii. Zmieniono kratkę na zwisie za tylnymi drzwiami. Wnętrze zostało przearanżowane na to znane z rodziny 120M i wyposażone w plastikowe siedzenia. Silnik wymieniono na znaną z Jelcza 120MM/1 jednostkę napędową MAN. Skrzynia biegów z ręcznej FPS Tczew została zmieniona na ZF 5HP500. Jedynie tylny most napędowy został oryginalny. Po prostu zrobiono z tego autobusu Jelcza 120MM…
I w takiej formie pseudo-120MM ta „peerka” pojeździła jeszcze do końca 2012 roku. Zaś na początku 2013 autobus poszedł do Chróstowa i tam został zezłomowany, kończąc jednocześnie historię Jelcza PR110 w Jeleniej Górze.
Na koniec dane techniczne tego pojazdu:
Producent: Jelczańskie Zakłady Samochodowe – Grupa Zasada
Model: PR110R
Silnik:
– oryginalnie: WSK Mielec SW680|
– modernizacja: MAN D0826LUH05
Moc maksymalna:
– oryginalnie: 185 KM
– modernizacja: 230 KM
Skrzynia biegów:
– oryginalnie: FPS Tczew S4-95
– modernizacja: ZF 5HP500
Masa całkowita: 17,28 t
Długość: 12 m
Szerokość: 2,5 m
Wysokość: 3,04 m
Liczba miejsc siedzących:
– oryginalnie: 36
– modernizacja: 34
Liczba miejsc ogółem: 110