Dziś chciałbym opisać drugą linię, która powstała z podziału „zerówki” w dniu 1 maja 1963. Jeżeli tamta to była „dwójka”, to ta musiała być „trójką”.
Linia ta do skrzyżowania Wincentego Pola z Łomnicką pokrywała się z „dwójką”. Przed dawną Hutą Szkła Technicznego (obecnie ogromne hurtownie) autobusy rozdzielały się i „trójka” jadąc najpierw wzdłuż linii kolejowej nr 274 (Wrocław Świebodzki – Goerlitz), a później 308 (Kamienna Góra – Jelenia Góra) ulicą Łomnicką dojeżdżała na Osiedle Łomnickie. Ale jeszcze w grudniu tego samego roku linię wydłużono do Łomnicy i Mysłakowic.
W 1969 roku przystanek początkowy – podobnie jak to się stało w przypadku „dwójki” – przeniesiono z ulicy Sobieskiego pod Celwiskozę. Linia została poprowadzona przez Sobieskiego, Podwale, Mostową, Legnicką (dziś Aleja Jana Pawła II) i Różyckiego, a także skrócona na Osiedle Łomnickie. Również i ta linia dostała dubla – „dziesiątkę” do Mysłakowic, przez co – podobnie jak „dwójka” – stała się linią szczytową.
Szybko się to skończyło. „Trójka” wróciła do Mysłakowic już w lipcu 1970 roku. Dodatkowo zamiast pod Celwiskozę – jechała na Osiedle Pomorskie. Część kursów była skrócona do ulicy Przybocznej na Osiedlu Łomnickim. Zaś w 1972 roku linia wróciła pod Celwiskozę.
„Trójka” przez całą długość Łomnickiej jeździła jeszcze w latach 80-tych, ale część kursów przekierowano ulicą Wincentego Pola i Kozią, zanim autobus wjechał na Łomnicką. Z czasem stała się to podstawowa relacja – kursy jadące w pełni ulicą Łomnicką zniknęły z rozkładu przed 1990 rokiem. Dodatkowo przez krótki czas w latach 80-tych niektóre kursy od ulicy Sobieskiego zamiast przez Podwale, Zabobrze, Osiedle Łomnickie i Łomnicę jechały przez Plac Stalingradu (dziś Plac Wyszyńskiego), 15-go Grudnia (dziś Bankową) i Świerczewskiego (dziś Sudecką), wjeżdżając do Mysłakowic koło zakładów Polam. Pozostałością po tym dzisiaj są niektóre kursy wyjazdowe z Zajezdni, które nie kierują się z Wolności na Podwale, tylko przez Wojska Polskiego i Sudecką jadą bezpośrednio do Mysłakowic.
Po utrwaleniu się trasy przez ulicę Kozią nastąpiła stabilizacja „trójki”. Dopiero gdy po 2000 roku otwarte zostało przedłużenie Alei Jana Pawła II do ulicy Sobieskiego całkowicie omijające Podwale, „trójka” została przetrasowana właśnie na tę drogę. Dodatkowo, w ramach umowy z Gminą Mysłakowice, linia ta niektórymi kursami wyjeżdża za tą wieś i przez Kostrzycę dociera do Bukowca. W okresie letnim część kursów skierowanych jest na działki na osiedlu Godzisz.
Przetrasowanie części linii z 1 czerwca 2016 roku dotknęło także „trójkę”. Zamiast skręcać z Alei Jana Pawła II w Różyckiego, jedzie prosto pod Kaufland, okrąża kościół na Kiepury i wyjeżdża na przystanku „Sygietyńskiego”, po czym ulicami Bacewicz i Ogińskiego jedzie pod sklep „Rondo” na Różyckiego i dalej już po starej trasie. W taki sposób przez Zabobrze jeździła zlikwidowana w tym samym dniu linia 20, „trójka” ją na tym odcinku zastąpiła.
Obecna trasa tej linii wygląda tak:
KAROLA MIARKI – Sobieskiego – Aleja Jana Pawła II – Sygietyńskiego – Bacewicz – Ogińskiego – Różyckiego – Traktorowa – Złotnicza – Wincentego Pola – Kozia – Łomnicka (pętla Przyboczna) – Łomnica (Rybna – Karkonoska (pętla Łomnica Szkoła)) – Mysłakowice (Jeleniogórska – Daszyńskiego (pętla Orzeł) – Szkolna – Godebskiego) – Kostrzyca (Jeleniogórska) – BUKOWIEC (Robotnicza).
Czy „trójka” zostanie na tej trasie? Trudno powiedzieć. Są plany, by ją przekierować przez Bankową, Matejki i całą długością Sudeckiej bezpośrednio do Mysłakowic, jak dawniej wariantu przyspieszonego. Jednak efektem byłoby odcięcie od autobusu większej części Łomnicy. Do dyspozycji pasażerów zostałby jedynie przywracany pociąg, ale stacja Łomnica jest położona w takiej lokalizacji, że pomiędzy przystankiem „Łomnica Szkoła” (przez który nadal jeździłyby autobusy linii 11 i 33), stacją kolejową i przystankiem przy dawnym zakładzie „Polam” w Mysłakowicach wiele osób byłoby zmuszonych do długiego dojścia na przystanek. Więc ten pomysł byłby raczej nietrafiony. Czy zostanie zrealizowany – czas pokaże.