ED70

Elektryfikacja linii kolejowej z Warszawy do Katowic spowodowała, że PKP zainteresowały się jednostkami elektrycznymi dostosowanymi do połączeń dalekobieżnych. Waggonbau Goerlitz przygotował taki pociąg, który w 1958 roku trafił na sieć PKP.

Jednostka miała układ członów s+d+d+s. Czoła miały opływowy kształt. W jednostce było 188 siedzeń wyłącznie pierwszej klasy, a wnętrze bardziej przypominało luksusową restaurację niż dalekobieżny pociąg. Na wyposażeniu były bowiem stoliki do spożywania posiłków oraz przyciski do wzywania kelnera. Oprócz tego jednostka była wyposażona w ogrzewanie nawiewne (na sieci PKP to była nowość), jarzeniowe oświetlenie, radiowęzeł i centralnie zamykane drzwi wejściowe.

Niestety, mechanika i elektryka nie nadążały za przepychem wnętrza jednostek. Pod tym względem to był EN56 z innym nadwoziem i przełożeniem.

Dwie dostarczone jednostki zaczęły obsługiwać połączenia na trasie Warszawa – Katowice (pociąg pośpieszny „Górnik” – od 1958 roku), a później Warszawa – Poznań (pociąg pośpieszny „Lech” – od 1964 roku) z konstrukcyjną prędkością pociągu wynoszącą 135 km/h. W czasie eksploatacji wyszły wady konstrukcyjne, co spowodowało rezygnację z importu kolejnych pociągów tego typu (planowano kupić 10 takich jednostek). Były również używane celem uświetnienia otwarcia nowo elektryfikowanych odcinków. Ze względu na kłopotliwą obsługę po 1968 roku te pociągi nie obsługiwały już ruchu liniowego, tylko od czasu do czasu pojawiały się jako pociągi specjalne. Ostatecznie skreślono je w 1977 roku, a na złom poszły w latach 80-tych.

ED70 to były pierwsze jednostki w Polsce dedykowane do pociągów dalekobieżnych i do tego tak luksusowo wyposażone. Na następną (choć już nie tak luksusową), która była przystosowana do ruchu dalekobieżnego, trzeba było czekać aż do 1993 roku. A pod względem technicznym to był podtyp jednostki, którą chcę opisać w następnym odcinku.

Na koniec dane techniczne niemieckiego luksusowego pociągu:
Typ: E58
Producent: Waggonbau Goerlitz
Silniki: 8 x GBM 185
Moc ciągła: 1160 kW
Prędkość konstrukcyjna: 135 km/h
Masa służbowa: 224 t
Długość: 88,25 m
Liczba miejsc siedzących: 188 (wyłącznie 1 klasa)

O autorze

Urodzony w Jeleniej Górze, obecnie mieszkający na Pomorzu. Komunikacją miejską interesuję się od wczesnego dzieciństwa, ale moim "konikiem" są pociągi i mojego autorstwa najczęściej będą artykuły związane z żelaznymi drogami i taborem tam kursującym.