W jedenastej części cyklu o „eMkach” przyjrzymy się kolejnej z tzw. „linii uzupełniających”, czyli linii M16.
Linia M16 została uruchomiona 20 sierpnia 2022 roku. Zastąpiła ona linię 850, która była szybkim połączeniem Gliwic i Bytomia.
Nowa „eMka” została jednak przetrasowana nieco inaczej niż linia 850. Linia kursuje w dwóch wariantach:
– Gliwice Centrum Przesiadkowe – Piekary Śląskie Osiedle Wieczorka Dworzec
– Gliwice Centrum Przesiadkowe – Bytom Dworzec
Trasa linii przebiega przez cztery miasta Metropolii: Gliwice, Zabrze, Bytom oraz Piekary Śląskie.
Na odcinku Gliwice CP – Zabrze Rondo Sybiraków linia kursuje po tej samej trasie, co linia M1, a dalej kieruje się na centrum miasta, gdzie obsługuje przystanki przy zabytkowej kopalni „Guido”, dworzec autobusowy na ul. Goethego oraz przystanek przy Multikinie. Po obsłudze przystanku Zabrze Multikino autobus wjeżdża na DK88 (potocznie zwaną „ósemkami”), a zatrzymuje się dopiero w dzielnicy Miechowice lub na Karbiu, w zależności od wariantu. W skróconym wariancie autobus kończy kurs na przystanku Bytom Dworzec, a w wariancie do Piekar linia obsługuje wybrane przystanki na terenie Bytomia i Piekar Śląskich, aby zakończyć bieg na dworcu autobusowym na piekarskim osiedlu Wieczorka.
Warto dodać, że w okresie 20 sierpnia – 3 grudnia 2022 roku linia rozpoczynała i kończyła kursy na przystanku Gliwice Arena Widowiskowo- Sportowa. Trasa przejazdu została zmieniona po otwarciu centrum przesiadkowego w Gliwicach.
Oba warianty tras różnią się trasą przejazdu na odcinku Gliwice – Bytom. Warianty skrócone do bytomskiego dworca obsługują przystanki w dzielnicy Miechowice, natomiast autobusy jadące do Piekar pomijają tę część trasy.
Linia kursuje całą dobę. W dni robocze w godzinach 5-19 autobusy jeżdżą co pół godziny, natomiast w godzinach 19-5 co godzinę. W porze dziennej autobusy kursują naprzemiennie do Bytomia i do Piekar. W soboty, niedziele i święta autobusy kursują przez całą dobę co godzinę, naprzemiennie – raz do Bytomia, raz do Piekar.
Linię obsługują zarówno autobusy o długości 12 metrów jak i autobusy przegubowe. Spotkać na niej można dwóch przewoźników – firmę „Kłosok” z Żor oraz PKM Świerklaniec. Obaj przewoźnicy dysponują na tę linię różne pojazdy – prywatny przewoźnik z Żor wysyła tam SOR-y NB12, BMC Procity, Guleryuzy oraz Solarisy Urbino 18, natomiast komunalny przewoźnik ze Świerklańca dysponuje głównie hybrydowe MAN-y Lion’s City 12C, a w porze nocnej starsze pojazdy.
Uzupełnieniem artykułu jest galeria zdjęć mojego autorstwa, do obejrzenia której serdecznie zapraszam.