W dniu 23 lipca 2024 roku, mamy 50 rocznicę uruchomienia, aż trzech linii: 182, 185 i 187. Poza datą, linie łączny również rejony Warszawy, które obsługiwały na początku oraz to jak zostały wytyczone. Przyjrzyjmy się zatem jak zmieniały się trasy jubileuszowych linii.
Na początek linia 182, które miała za zadanie połączyć Mokotów z Witoliniem, wykorzystując Trasę Łazienkowską. Wiąże, się to też z niedawnym jubileuszem otwarcia Trasy Łazienkowskiej, która na zawsze odmieniła komunikacyjny układ Warszawy.
DĄBROWSKIEGO / ŁOWICKA – Łowicka – Madalińskiego – aleja Niepodległości (powrót: aleja Niepodległości – Dąbrowskiego – DĄBROWSKIEGO / ŁOWICKA.) – aleja Armii Ludowej – most Łazienkowski – aleja Stanów Zjednoczonych – Ostrobramska – ZAMIENIECKA (powrót: ZAMIENIECKA – Zamieniecka – Znicza – Łukiska – Ostrobramska)
Po kolejnych trzech latach doszło do wydłużenia trasy na Mokotowie w związku z koniecznością odciążenia pętli przy ul. Dąbrowskiego
WOŁOSKA – Wołoska – Boboli – Rakowiecka – aleja Niepodległości (powrót: aleja Niepodległości – Odyńca – WOŁOSKA.) – aleja Armii Ludowej – most Łazienkowski – aleja Stanów Zjednoczonych – Ostrobramska – ZAMIENIECKA (powrót: ZAMIENIECKA – Zamieniecka – Znicza – Łukiska – Ostrobramska).
W1979 otwarto nową pętlę na Witolinie i tam też skierowano linię 182
WOŁOSKA – Wołoska – Boboli – Rakowiecka – aleja Niepodległości (powrót: aleja Niepodległości – Odyńca – WOŁOSKA.) – aleja Armii Ludowej – most Łazienkowski – aleja Stanów Zjednoczonych – Ostrobramska – Zamieniecka – Łukowska – WITOLIN
Od 3 września 1988 roku, linia 182 dotarła na Ursynów
URSYNÓW POŁUDNIOWY – Ciszewskiego – Nowoursynowska – Wałbrzyska – Puławska – aleja Niepodległości – Wielicka – Krasickiego – Kazimierzowska – Narbutta – Wiśniowa (powrót: Wiśniowa – Rakowiecka – Kazimierzowska) – Batorego – aleja Niepodległości – aleja Armii Ludowej – most Łazienkowski – aleja Stanów Zjednoczonych – Ostrobramska – Zamieniecka – Łukowska – WITOLIN
Po otwarciu pierwszych odcinków warszawskiego metra dostosowano również trasy niektórych linii. Tak też się stało z linią 182. Dokładnie 1 sierpnia doszło do połączenia z linią 134
OKĘCIE – aleja Krakowska – 17 Stycznia – Żwirki i Wigury – Sasanki – Marynarska – Postępu – Konstruktorska – Racjonalizacji – Woronicza – aleja Niepodległości – aleja Armii Ludowej – most Łazienkowski – aleja Stanów Zjednoczonych – Ostrobramska – Zamieniecka – Łukowska – WITOLIN
Kolejna duża zmiana trasy miała miejsce w 2011, kiedy to z w związku z potrzebą racjonalizacji układu komunikacyjnego poprzez dostosowanie podaży miejsc do występujących potoków pasażerskich, linia 182 przejęła tabor i trasę od linii 382
DWORZEC ZACHODNI – Aleje Jerozolimskie – rondo Zesłańców Syberyjskich – Aleje Jerozolimskie – Grzymały-Sokołowskiego (powrót: Grzymały-Sokołowskiego – Aleje Jerozolimskie – DWORZEC ZACHODNI.) – Kopińska – Wawelska – aleja Armii Ludowej – most Łazienkowski – aleja Stanów Zjednoczonych – Ostrobramska – Zamieniecka – Łukowska – WITOLI
Od tamtego czasu linia nie miała większych zmian w trasie przejazdu poza sytuacjami, związanymi z remontami.
Kolejna nasza dzisiejsza jubilatka to linia 185. Otrzymała ona zadanie skomunikowanie poprzez Wisłostradę Żoliborza z Powsinem i Stegnami
PLAC WILSONA – Krasińskiego – Wybrzeże Gdyńskie – Wybrzeże Gdańskie – Wybrzeże Kościuszkowskie – Wioślarska – Solec – Czerniakowska – Powsińska – Limanowskiego – Sobieskiego (powrót: Sobieskiego – Idzikowskiego – Czerniakowska) – św. Bonifacego – STEGNY (BATUMI)
W 1981 doszło do wydłużenia trasy na Żoliborzu do ul. Gwiaździstej w związku ze zmianą trasy linii 118
GWIAŹDZISTA – Gwiaździsta – Potocka – Mickiewicza – plac Wilsona – Krasińskiego – Wybrzeże Gdyńskie – Wybrzeże Gdańskie – Wybrzeże Kościuszkowskie – Wioślarska – Solec – Czerniakowska – Powsińska – św. Bonifacego – STEGNY
W 1983 i 1984 linie natomiast przedłużono na południowym jej krańcu – najpierw do Natolina a następnie na Ursynów Południowy. Jednak już w 1988 linia wróciła na kraniec w Natolinie
GWIAŹDZISTA – Gwiaździsta – Potocka – Mickiewicza – plac Wilsona – Krasińskiego – Wybrzeże Gdyńskie – Wybrzeże Gdańskie – Wybrzeże Kościuszkowskie – Wioślarska – Solec – Czerniakowska – Powsińska – św. Bonifacego – aleja Sikorskiego – Dolina Służewiecka – aleja Rodowicza – Rosoła – Gandhi – Dereniowa – Płaskowickiej – NATOLIN PÓŁNOCNY
Rok 2007 to ponowne przedłużenie do Ursynowa jednak tym razem na pętlę Ursynów Zachodni
GWIAŹDZISTA – Gwiaździsta – Potocka – Mickiewicza – plac Wilsona – Krasińskiego – Wybrzeże Gdyńskie – Wybrzeże Gdańskie – Wybrzeże Kościuszkowskie – Wioślarska – Solec – Czerniakowska – Powsińska – św. Bonifacego – aleja Sikorskiego – Dolina Służewiecka – aleja Rodowicza – Rosoła – Gandhi – Pileckiego – Płaskowickiej – URSYNÓW ZACHODNI
Od tamtego czasu linia nie miała większych zmian w trasie przejazdu poza sytuacjami, związanymi z remontami, jak np. skierowanie linii na kraniec LEKTYKARSKA, w związku z rozpoczęciem przebudowy ulicy Gwiaździstej wraz z pętlą autobusową.
Na koniec linia, która poniekąd łączy dwie poprzednie. Linia 182 wykorzystywała Trasę Łazienkowską, a 185 Wisłostradę, tak 187 miała za zadanie połączyć Ochotę ze Stegnami poprzez Trasę Łazienkowską i Wisłostradę
DWORZEC ZACHODNI (przystanek w Al. Jerozolimskich) – Aleje Jerozolimskie – Bitwy Warszawskiej 1920 r. – Grójecka – Wawelska – aleja Armii Ludowej – Czerniakowska – Powsińska – Limanowskiego – Sobieskiego (powrót: Sobieskiego – Idzikowskiego – Czerniakowska) – św. Bonifacego – STEGNY (BATUMI)
W 1975 skierowano linię do nowej pętli u zbiegu ulic św. Bonifacego i Korsykańskiej
DWORZEC ZACHODNI (przystanek w Al. Jerozolimskich) – Aleje Jerozolimskie – Bitwy Warszawskiej 1920 r. – Grójecka – Wawelska – aleja Armii Ludowej – Czerniakowska – Powsińska – św. Bonifacego – STEGNY
17 stycznia 1980 to moment uruchomienia nowego dworca autobusowego przy Dworcu Zachodnim i tam też skierowano linię 187
DWORZEC ZACHODNI – Aleje Jerozolimskie – Bitwy Warszawskiej 1920 r. – Grójecka – Wawelska – aleja Armii Ludowej – Czerniakowska – Powsińska – św. Bonifacego – STEGNY
We wrześniu 1999 roku przedłużono linię do Ursusa
URSUS NIEDŹWIADEK (pętla na ul. Keniga) – Keniga – Warszawska – Jagiełły – Lalki – Cierlicka – Kościuszki – Spisaka – Kompanii Kordian – Pużaka – Sławka (powrót: Sławka – Bohaterów Warszawy – Kościuszki – Cierlicka – Wojciechowskiego – URSUS NIEDŹWIADEK (pętla na ul. Keniga).) – Dzieci Warszawy – Ryżowa – Kleszczowa – Łopuszańska – Aleje Jerozolimskie – Grzymały-Sokołowskiego – Kopińska – Wawelska – aleja Armii Ludowej – Czerniakowska – Powsińska – św. Bonifacego – STEGNY
W 2009 roku w okresie od 25 września do 7 grudnia linia wróciła na kraniec przy Dworcu Zachodnim. Było to związane z rozpoczęciem budowy ronda na skrzyżowaniu ul. Cierlickiej i Kościuszki. Na wycofanym odcinku kursowała linia zastępcza Z-7.
Rok 2015 to rozpoczęcie prac przy nowej pętli URSUS NIEDŹWIADEK. W związku z tym 187 kończyło na krańcu o nazwie URSUS-SANKTUARIUM. Po niemal rocznej przerwie linia 187 wróciła na kraniec URSUS NIEDŹWIADEK przy ul. Orląt Lwowskich
URSUS NIEDŹWIADEK – Orląt Lwowskich – Warszawska – Keniga – Orląt Lwowskich – Wojciechowskiego – Jagiełły – Lalki – Cierlicka – Kościuszki – Bohaterów Warszawy – Sławka – Poczty Gdańskiej – aleja 4 Czerwca 1989 roku – Ryżowa – Kleszczowa – Łopuszańska – Aleje Jerozolimskie – Grzymały-Sokołowskiego – Kopińska – Wawelska – aleja Armii Ludowej – Czerniakowska – Powsińska – św. Bonifacego – STEGNY
Od tamtego czasu linia nie miała większych zmian w trasie przejazdu poza sytuacjami, związanymi z remontami.
Jak widzicie, każda z dzisiejszych jubileuszowych linii, choć różne to miały wiele wspólnych wątków. Na pewno wspólnym mianownikiem tych linii były dwie ważne warszawskie arterie: Trasa Łazienkowska oraz Wisłostrada.
Artykuł powstał na podstawie danych dostępnych w serwisie trasbus.com