CZECHOWICE-DZIEDZICE: Rok od debiutu elektrycznych Urbino 18 IV

Artykuł opublikowany w serwisie Facebook w dniu 6 sierpnia 2023
Autorzy: Aleksander Koch i Grzegorz Macura

Zapraszamy do zapoznania się z naszym wspólnym dziełem tekstowym o historii taboru autobusowego w czechowickim Przedsiębiorstwie Komunikacji Miejskiej. Zaczynamy z „górnej półki”, bowiem pierwszy materiał przedstawia najnowsze nabytki jakimi są elektryczne przegubowce Solaris Urbino 18 IV.

Solaris Urbino 18 IV electric; 08/09/2022; Czechowice-Dziedzice, ul. Legionów Autor: Grzegorz Macura

Pierwszy z dwóch przegubowych autobusów elektrycznych kupionych przez czechowickie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej został oficjalnie przekazany do użytkowania jeszcze w lipcu 2022 roku. Prezentacja nowoczesnego, ekologicznego autobusu, pierwszego takiego pojazdu w komunikacji miejskiej na Podbeskidziu, odbyła się, rzecz jasna, na terenie Centrum Edukacji Ekologicznej.

Solaris Urbino 18 IV electric; 26/04/2023; Bielsko-Biała, ul. Komorowicka Autor: Grzegorz Macura

Pojazd oznaczony nr taborowym #04, dokładnie rok temu, w dniu 6 sierpnia 2022 rozpoczął regularne kursowanie na liniach czechowickiego przewoźnika. W tym samym miesiącu dołączył do niego drugi z czechowickich elektryków oznaczony nr taborowym #05. Oba nowoczesne przegubowce będą obsługiwały głównie najbardziej popularną wśród pasażerów linię nr VII z Czechowic-Dziedzic do Bielska-Białej.

Solaris Urbino 18 IV electric; 22/02/2023; Bielsko-Biała, ul. Komorowicka Autor: Grzegorz Macura

W uroczystym przekazaniu autobusu wzięli udział: Burmistrz Czechowic-Dziedzic Pan Marian Błachut, Prezes PKM sp. z o.o. Pan Rafał Kupczak oraz Dyrektor Sprzedaży firmy Solaris Bus&Coach sp. z o.o. Pan Rafał Zajas. Po symbolicznym przekazaniu kluczyków – ostatecznie trafiły one do rąk kierowców, którzy pierwszym, czechowickim elektrykiem obecnie jeźdżą. Chwilę po prezentacji i przekazaniu odbyła się jazda testowa na teren pętli autobusowej przy kopalni 'Silesia’, gdzie znajduje się ładowarka pantografowa, umożliwiająca doładowywanie baterii autobusu w ciągu dnia.

Solaris Urbino 18 IV electric; 20/02/2023; Bielsko-Biała, ul. Komorowicka Autor: Grzegorz Macura

Zakup dwóch autobusów przegubowych elektrycznych klasy MEGA, wraz z niezbędną infrastrukturą do ładowania zrealizowane zostało przez PKM w ramach projektu „Elektromobilna komunikacja miejska w Czechowicach-Dziedzicach”, na którego sfinansowanie czechowicki przewoźnik pozyskał wysokie, aż 80-procentowe dofinansowanie ze środków zewnętrznych.

Solaris Urbino 18 IV electric; 20/02/2023; Bielsko-Biała, skrzyżowanie ul. J. Piłsudskiego i Komorowickiej Autor: Grzegorz Macura

Nowe pojazdy zastąpiły, kilkunastoletnie, wyeksploatowane już 15-metrowe Solarisy i wprowadzą komunikację miejską w Gminie Czechowice-Dziedzice w zupełnie nową erę. Autobusy elektryczne to przyszłość w komunikacji miejskiej, przynajmniej na najbliższe dekady. W Czechowicach-Dziedzicach przyszłość stała się teraźniejszością. W ramach projektu „Elektromobilna komunikacja miejska w Czechowicach-Dziedzicach” PKM kupił dwa autobusy przegubowe elektryczne wraz z niezbędną do ich ładowania infrastrukturą. Są to dwie stacje ładowania: jedna, dwustanowiskowa na terenie zajezdni PKM, służąca do nocnego ładowania pojazdów oraz druga, zlokalizowana na przystanku końcowym linii VII o nazwie 'Czechowice-Dziedzice Silesia’ ładowarka pantografowa, służąca do ich podładowywania w czasie obsługi zadań przewozowych na linii.

Solaris Urbino 18 IV electric; 06/08/2022; Bielsko-Biała, ul. Komorowicka Autor: Grzegorz Macura

Autobusy to przegubowe pojazdy marki Solaris klasy MEGA, o długości 18 metrów, w pełni niskopodłogowe i dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych – wyposażone są m.in.:
klimatyzację kabiny kierowcy i przestrzeni pasażerskiej,
defibrylator,
blokadę alkoholową kierowcy,
ładowarki USB z podświetlaniem LED, które umożliwiają ładowanie urządzeń elektronicznych,
monitoring wizyjny z wysokiej jakości kamerami,
system kamer i monitorów zastępujący lusterka wsteczne*,
urządzenie do płatności elektronicznej bezgotówkowej oraz nowoczesne kasowniki,
system zapowiedzi głosowych
tablice zewnętrzne i monitor LCD wewnątrz pojazdu
dodatkowe oświetlenie zewnętrze nad drzwiami. Autobus może przewieść 129 osób, posiada 41 miejsc siedzących o podwyższonym komforcie, z materiałem tapicerskim 3D „trzymającym” pasażerów.

Autobus o nr taborowym #04, a także jego „brat bliźniak” o nr taborowym #05, kursuje na linii nr „VII”** na trasie: CZECHOWICE-DZIEDZICE 'Silesia’ – Węglowa – S. Wyspiańskiego – Traugutta – Dworzec PKP – Niepodległości – Legionów – Bielsko-Biała: Katowicka – Komorowicka – J. Piłsudskiego – Wałowa – 3 Maja – BIELSKO-BIAŁA 'Warszawska Dworzec’.

* -> jest to pierwszy Solaris w Polsce z systemem kamer zamiast standardowych lusterek;
** -> linia oznaczona jest rzymskimi znakami z uwagi, na fakt, iż w komunikacji miejskiej miasta Bielsko-Biała również funkcjonuje linia autobusowa o nr „7”;

Dane techniczne:
producent: Solaris Bus&Coach
model: Urbino 18 IV electric
kategoria: MEGA, niskopodłogowy
nr taborowe: #04 i #05
silnik: ZF AVN 130
moc: 340 KM
rodzaj napędu: silnik elektryczny
długość: 18 000 mm
szerokość: 2 550 mm
wysokość: 3 300 mm
ilość drzwi: 4
układ drzwi: 2-2-2-2

Fotografie:
Grzegorz Macura Nowy Mig

O autorze

Założyciel strony. Od dziecka pasjonat historii autobusów, tramwajów, trolejbusów czy kolei. Szczególny fan marki Ikarus. W latach 2010-2015 kierowca autobusu w Warszawie, od 2016 roku dyspozytor. Posiadacz kolekcji przedmiotów związanych z historią komunikacji miejskiej.