Waggonbau Gorlitz Bdhpumn

Dziś znów o wagonach piętrowych produkowanych w przygranicznym Goerlitz. Tym razem opiszę młodsze piętrusy, choć pierwsze serie były produkowane jeszcze równolegle z Bipami.

               W odróżnieniu od wagonów Bhp, pojazdy Bdhpumn były oparte na własnych wózkach (typu Goerlitz VI), a więc można je było eksploatować solo. Przejście międzywagonowe powodowało, że aby pójść do innej części składu nie było konieczne wysiadanie z wagonu, jak miało to miejsce w przypadku ich poprzedników.

               Wagony dla PKP fabrycznie były malowane w barwy niebiesko-żółte. Przypominało to flagę Ukrainy, stąd zyskały przydomek „bohun” (choć to także uproszczenie dość skomplikowanego oznaczenia tego wagonu na sieci PKP). Obecnie te, które jeszcze są w ruchu, zostały przemalowane w barwy Polregio.

               Drzwi zewnętrzne, podobnie jak w Bhp, były również przesuwne, ale nie chowały się za ścianą wagonu, lecz rozsuwały się na zewnątrz pudła. Wejście było od razu na dolny poziom, schody były tylko na górę (do środka wagonu) i półpiętra (w kierunku końców wagonu).

               Układ siedzeń był klasyczny – 2+2, zarówno na dole, jak i na górze. Na półpiętrach siedziska są w większości ustawione bokiem. W wagonie znajdują się dwie toalety w pobliżu przejść międzywagonowych.

               Wagon miał przewód zdalnego sterowania. W Polsce jednak nie był on używany. Służył do sterowania w systemie push-pull, ale wagony czołowe sterownicze do tego celu były używane tylko w Niemczech.

               Okna na górnym pokładzie nie są dzielone – wszystkie są na skosie, otwierane w dół. Na dolnym pokładzie okna są dzielone niesymetrycznie, podobnie jak w zestawach Bhp.

               Do Polski w latach 1989-1990 przyjechało 160 sztuk tych wagonów. Duża część jest zezłomowana lub odstawiona, jeździ raptem kilkanaście sztuk. Spotkać je można w pociągach relacji Chojnice – Gdynia (sezonowo Chojnice – Hel i Gdynia – Hel), a także w pociągach obsługiwanych przez Polregio na terenie województwa wielkopolskiego oraz sporadycznie w „Kamieńczyku” relacji Poznań Główny – Szklarska Poręba Górna. Jednak i te niebawem stracą dopuszczenie do ruchu, więc niebawem może się okazać, że tylko Koleje Mazowieckie będą mieć wagony piętrowe (Twindexx i Sundeck, które także będą opisane).

Na koniec nieco danych technicznych:
Typ: Bdhpumn/ Bmnopux
Producent: VEB Waggonbau Goeriltz
Długość: 26,8 m
Szerokość: 2,95 m
Wysokość: 4,61 m
Masa służbowa: 42 t
Prędkość maksymalna: 160 km/h (przystosowanie wózków)
Prędkość eksploatacyjna: 120 km/h
Liczba miejsc siedzących: 132
System ogrzewania: elektryczne 3 kV DC
Lata produkcji: 1974-1991 (dla PKP 1989-1990)

O autorze

Urodzony w Jeleniej Górze, obecnie mieszkający na Pomorzu. Komunikacją miejską interesuję się od wczesnego dzieciństwa, ale moim "konikiem" są pociągi i mojego autorstwa najczęściej będą artykuły związane z żelaznymi drogami i taborem tam kursującym.