MAN EL293 Lion’s City LE #824 z MZK Jelenia Góra

W dniu dzisiejszym chciałbym przedstawić autobus, który w pełni zasługuje na miano „rodzynka”, bo to prototyp MAN-a, który od kilku lat porusza się po ulicach Jeleniej Góry. To MAN EL293 Lion’s City LE.

Z daleka zdawać by się mogło nic nadzwyczajnego – ot, kolejny „miejski lew”. Patrząc z boku, już to takie pewne nie jest. Rzucają się w oczy pojedyncze tylne drzwi. W ogóle w tym aucie przednia para otwiera się do środka, a środek i tył – na zewnątrz.

Wnętrze wyróżnia się jeszcze bardziej. Autobus był budowany z myślą o połączeniach lokalnych, a nie miejskich, stąd komfortowe fotele. Stąd też tak nietypowy układ drzwi. Miejsce dla niepełnosprawnych jest po prawej stronie bliżej kierowcy. Gdy jest nieużywane – można rozłożyć dwa dodatkowe siedziska.

Kierowca ma ergonomiczną deskę rozdzielczą, ale kluczyka tam nie znajdzie. Autobus uruchamiany jest na przycisk – trochę to przypomina Jelcza M11.

Pojazd został wyprodukowany przez MAN AG w 2012 roku. Był on własnością fabryki, ale przez dwa lata jeździł w charakterze „demobusa” w różnych niemieckich przedsiębiorstwach. W 2014 roku jednak znalazł pierwszego stałego właściciela – był nim duński przewoźnik Arriva Danmark Kastrup. W Danii jednak pojeździł tylko dwa lata, skąd trafił do Polski.

Na stan MZK Jelenia Góra autobus wszedł w 2017 roku i otrzymał numer taborowy 824. Jeździ na wszystkich liniach miejskich, choć jako prototyp często nękają go awarie. Być może jednak niebawem zniknie z Kotliny Jeleniogórskiej – MZK Jelenia Góra kupuje autobusy elektryczne, a nietypowe wozy zwykle pierwsze idą do odstrzału. Tak może się stać z tym pojazdem.

Na koniec dane techniczne tego nietypowego pojazdu:
Silnik: MAN D0836LOH60
Moc: 280 KM
Skrzynia biegów: ZF Ecomat 6HP-550
Długość: 12 m
Szerokość: 2,5 m
Wysokość: 2,8 m
Liczba miejsc siedzących: 36
Liczba miejsc ogółem: 81

Dziękujemy za zdjęcia:
KrzychuJG
Karol Maj

O autorze

Urodzony w Jeleniej Górze, obecnie mieszkający na Pomorzu. Komunikacją miejską interesuję się od wczesnego dzieciństwa, ale moim "konikiem" są pociągi i mojego autorstwa najczęściej będą artykuły związane z żelaznymi drogami i taborem tam kursującym.