GZM: Linia M3

W trzeciej części mojej serii artykułów o liniach metropolitalnych zapraszam na parę słów o przedostatniej z tzw. „linii szkieletowych” – czyli o linii M3.

Poprzednik M3, czyli „Studencka limuzyna”.
Linia M3 – jak każda linia szkieletowa – zastąpiła linię z zakresu 8xx. W przypadku tej metrolinii jej poprzednikiem była linia 820, zwana pieszczotliwie „studencką limuzyną”, a to za sprawą trasy przejazdu.

Linia 820 łączyła Tarnowskie Góry, Bytom, Chorzów i Katowice, a więc trzy większe miasta Metropolii z jej stolicą. Linia ta kursowała z dość dużą częstotliwością – w dni robocze co 20 minut, w soboty, niedziel i święta co pół godziny. W nocy jej obowiązki przejmowały dwie linie – 19 na odcinku Tarnowskie Góry – Bytom i 830N na odcinku Bytom – Katowice.

Linia została zlikwidowana 8 maja 2021 roku, a w jej miejsce powołano nowoutworzoną metrolinię – M3.

M3 – trasa przejazdu, częstotliwość, tabor.
Obsługę linii M3 – podobnie jak linii 820 – powierzono PKM Świerklaniec.
Linia rozpoczyna swój kurs na dworcu w Tarnowskich Górach, skąd drogą krajową numer 11 udaje się w kierunku Bytomia, obsługując wybrane przystanki w dzielnicy Stroszek, a także dworzec autobusowy w centrum miasta. Po wyjeździe z bytomskiego dworca autobus kieruje się na DK79, gdzie przez Chorzów dojeżdża do Katowic, obsługując przystanki w dzielnicy Dąb i Śródmieście, aby zakończyć kurs na przystanku Katowice Piotra Skargi.  W porze nocnej linia kursuje na katowicki dworzec podziemny, bez obsługi przystanku Katowice Piotra Skargi. 

Po uruchomieniu linii M3 wprowadzono znaczące zmiany w funkcjonowaniu tej linii. Częstotliwość kursowania została zwiększona – obecnie autobus w dni robocze odjeżdża co 12 minut, w soboty, niedziele i święta co 30 minut, a w nocy – co godzinę.

Kolejną istotną zmianą jest zlikwidowanie nocnych kursów linii 19. Zamiast niej, nocne kursy linii M3 obsługują wybrane przystanki tej linii, zastępując ją w porze nocnej. W związku z uruchomieniem linii M3 zawieszono też linię 830N.

Podstawowym taborem na linii M3 są Solarisy Urbino 18 III generacji o numerach 5601-5604 oraz 201-204, a także Mercedesy Conecto G, zakupione po upadku firmy Warbus. W porze nocnej na linii kursują hybrydowe MAN-y Lion’s City 12C lub niedawno wprowadzone do ruchu elektryczne Solarisy Urbino 12 IV generacji, zakupione przez GZM.

Z rezerwy w przeszłości na linii pojawiały się Solarisy Urbino 18 III generacji zakupione z MPK Kraków, a więc wozy z 2006 roku lub też pojazdy będące od nowości w PKM Świerklaniec, które wyprodukowano w 2007 roku. Obecnie najstarsze pojazdy, które wyjeżdżają na linię M3 to MAN-y NG323 Lion’s City G, które PKM wprowadził do ruchu w latach 2011-2012.

W ramach ciekawostki warto dodać, że Solarisy U18 o numerach 201-204 nie należą do PKM Świerklaniec. Są one własnością firmy Transport Pawelec, która obsługuje tę linię w konsorcjum z PKM Świerklaniec. Udział prywatnego przewoźnika na tej linii kończy się jednak na wysyłaniu tam tych wozów, ponieważ kierowcami są pracownicy PKM-u.

Uzupełnieniem artykułu jest obszerna fotogaleria, którą stworzyłem we współpracy z panem Arturem Lubojańskim, Jakubem Dylem oraz Sylwestrem Ściochem, którym dziękuję za możliwość wykorzystania ich zdjęć w artykule.

Pasjonat fotografii, lotnictwa i transportu publicznego, który wszystkie te hobby łączy w jedno. Zawodowo pracuję w Przedsiębiorstwie Komunikacji Miejskiej w Katowicach jako kierowca autobusu. Moją główną dziedziną jest historia i teraźniejszość transportu publicznego w Górnośląsko - Zagłębiowskiej Metropolii.