W tym artykule chciałbym przedstawić przegubowce aktualnie jeżdżące po Jeleniej Górze. Choć mają różne silniki – są to MAN-y serii NGxx3 Lion’s City G.
Pojazdy te są przegubowymi „lajonsami”, które są zmodernizowaną wersją serii NGxx3. Jeleniogórskie pojazdy mają dwa rodzaje silników: MAN D2066LUH12 lub MAN D2066LUH48. Skrzynie biegów automatyczne, ale też dwa rodzaje – albo ZF Ecolife 6AP, albo Voith D854.6.
Starsze wozy – #800 i 801 – to MAN-y NG313. Oba wyprodukowano w 2006 roku i oba mają przeszłość w PKS Wejherowo (obecnie PKS Gdynia). Gdy odkupił je zakład w Wolicy, trafiały na wypożyczenie do PKS Gdańsk, PKM Gdynia, MPK Bydgoszcz czy MZK Gorzów Wielkopolski. W Kotlinę Jeleniogórską przyjechały 31 stycznia 2012 i zostały skierowane do pracy liniowej na najbardziej obleganych liniach, tj. 6, 7 i 17, od czasu do czasu pojawiając się jako „abecadła” na liniach wcześniej wymienionych oraz 2 lub 9. Wozy jednak są już mocno zajeżdżone i krążą plotki, że ich żywot skończy się, gdy przyjadą elektryczne przegubowce.
Nowsze pojazdy – #844 i 845 – to mocniejsza wersja NG363. Oba zostały wyprodukowane w 2018 roku i oba dotarły do Jeleniej Góry jako fabrycznie nowe. Także te pojazdy skierowano do obsługi najbardziej obleganych linii bądź brygad szczytowych.
Wozy te po wycofaniu z użycia autobusów Volvo B10BLE 6×2 stanowią 4/5 taboru o większej pojemności niż autobusy MAXI. Piąty autobus MEGA to zresztą też MAN, tyle że trójosiowy. Efektem jest przepełnienie autobusów MAXI w godzinach szczytu…
Na koniec dane techniczne tych autobusów:
Producent: MAN AG
Model:
– NG313 (#800 i 801)
– NG363 (#844 i 845)
Silnik:
– MAN D2066LUH12 (#800 i 801)
– MAN D2066LUH48 (#844 i 845)
Moc maksymalna:
– 310 KM (#800 i 801)
– 360 KM (#844 i 845)
Skrzynia biegów:
– ZF Ecolife 6AP (#800 i 801)
– Voith D854.6 (#844 i 845)
Masa całkowita: 28 t
Długość: 17,98 m
Szerokość: 2,5 m
Wysokość: 2,88 m
Liczba miejsc siedzących: 43
Liczba miejsc ogółem: 175