W tym artykule na tapet biorę krótką linię kolejową, która jednak odciąża nieco zatłoczoną „siódemkę”. Chodzi o linię nr 13, z miejscowości Krusze koło Tłuszcza przez Mińsk Mazowiecki do Pilawy.
Linia ta została otwarta jesienią roku 1897 z Jasienic do Pilawy. Zbudowana była dla rosyjskich kolei PrŻD i jako taka miała rozstaw szyn 1524 mm. Jednak podczas niemieckiej okupacji w 1915 roku szyny przekuto na rozstaw 1435 mm. W 1918 roku linię włączono na stan PKP, zaś w 1936 roku przedłużono o odcinek Krusze – Jasienica.
Po wojnie kilkukrotnie uruchamiano i zamykano ruch pasażerski z Jasienicy do Pilawy. Linię w międzyczasie zelektryfikowano (od podg. Mińsk Mazowiecki R101 do Pilawy w 1970 roku, a dwa lata później resztę linii). Pociągi pasażerskie planowo nigdy nie kursowały na całej długości linii – od Krusz do Jasienicy zawsze jeździły tylko pociągi towarowe. Między Jasienicą a Pilawą ostatni pociąg pasażerski przejechał w 1975 roku i aż do rozkładu 2017/2018 tędy prowadzony był tylko ruch towarowy.
W 2017 roku Koleje Mazowieckie postanowiły przynajmniej jedną parą pociągów z Warszawy w kierunku Pilawy ominąć zatłoczoną linię Warszawa – Dorohusk i po „dwójce” i „trzynastce” puściły jedną parę pociągów. Tędy też przetrasowano TLK „Ustronie”. Ten ostatni pociąg chwilowo całkowicie omijał Warszawę i przez Krusze jechał do Legionowa, ale obecnie skręca na posterunku R101 w kierunku Warszawy. Koleje Mazowieckie również przestały puszczać tędy swoje pociągi. Więc linia stała się właściwie towarową z jednym pociągiem pasażerskim.
Na koniec dane techniczne tejże linii:
Oznaczenie w tabeli D29: 13
Zarządca: PKP Polskie Linie Kolejowe
Długość: 56,604 km
Rozstaw szyn: 1435 mm
Sieć trakcyjna: 3 kV DC
Prędkość maksymalna: 100 km/h