ŁÓDŹ: Linia 92 AB

Myślę, że ostatni wpis o 64 przybliżający jej historię bardzo fajnie się przyjął, to dziś na warsztat weźmiemy ciut młodszą linie, mianowicie 92 oraz jej późniejsze warianty A, B i C.

Linia 92 jest stosunkowo młoda. W łódzkim zbiorkomie pojawiła się 10.10.1988. Swój debiut miała na nie istniejącej już pętli Felinskiego- Kruczkowskiego (aktualnie jest tam hala targowa oraz teren Kościoła pw. św. Maksymiliana Kolbego). Dziewięćdziesiątka dwójka od początku miała charakter „podmiejski” gdyż w pierwszych dniach swego funkcjonowania docierała do pętli zlokalizowanej we wsi Stróża pod Łodzią,

Wakacje 1996 to czas zmian dla linii 92, w związku z likwidacja pętli na Felińskiego krańcówka 92 została przeniesiona na ulicę Tatrzańską po drugiej stronie skweru u zbiegu ulic Tatrzańska, Broniewskiego I Felinskiego.

92 jadące, że Stróża dojeżdżała ulicą Dąbrowskiego do Tatrzańskiej i na krańcówce w formie kryterium ulicznego po obsłużeniu przystanku Tatrzańska/Broniewskiego ulicami Felińskiego, Gojawiczyńskiej, Dąbrowskiego wracała na Stróża.

Rok 2000 to kolejna przeprowadzka dla 92. Od 28.07 z kolejnej nieistniejącej już pętli Felińskiego – Gojawiczyńskiej wyruszała w stronę Stróża

Pięć lat później rozpoczynający się właśnie rok szkolny to kolejny rozdział dla 92. Z pętli przy Gojawiczyńskiej przenosi się na pętle zlokalizowaną pod wiaduktem na ulicy Dąbrowskiego w rejon pętli tramwajowej Dąbrowskiego/ tor kol. Dąbrowa.

Linia 92 wydłuża się – 17.12.2017, dojeżdżająca do Stróża 92 zostaje wydłużona o dwa przystanki do pętli Ludwików Stróża, wspomniane dwa przystanki wcześniej na Stróża kończy bieg utworzony wariant 92A.

Wraz z rozwojem tzw. Dąbrowy Przemysłowej i budową magazynów w okolicach ulicy Jędrzejowskiej od 1.08.2019 powstał kolejny wariant linii 92, mianowicie 92B która w wybranych kursach realizuje wjazd kieszeniowy ulicą Jędrzejowską.

W październiku 2021 linia 92 jadąca ze Stróża została wydłużona do Placu Niepodległości jednocześnie do puli 92 w wersji A i B w październiku 2021 roku dołączył wariant C był to skrócony wariant podstawowej trasy kursujący między Dw. Łódź Dąbrowa, a Placem Niepodległości 

Aktualnie (stan na listopad 2023) linia 92 kursuje w dwóch wariantach A i B na trasie

Linia: 92A

STRÓŻA KOLUMNY – Stróża, Kolumny, Tomaszowska, Dąbrowskiego, Tatrzańska, Broniewskiego, Kilińskiego, Zarzewska – PL. NIEPODLEGŁOŚCI

PL. NIEPODLEGŁOŚCI – Piotrkowska, pl. Reymonta, Rzgowska, Zarzewska, Kilińskiego, Dąbrowskiego, Broniewskiego, Dąbrowskiego, Tomaszowska, Kolumny, Stróża – KOLUMNY

Linia: 92B

STRÓŻA KOLUMNY – Kolumny, Tomaszowska, Jędrzejowska (wjazd kieszeniowy do zakładów BSH), Tomaszowska, Dąbrowskiego, Tatrzańska, Broniewskiego, Kilińskiego, Zarzewska – PL. NIEPODLEGŁOŚCI

PL. NIEPODLEGŁOŚCI – Piotrkowska, pl. Reymonta, Rzgowska, Zarzewska, Kilińskiego, Dąbrowskiego, Gojawiczyńskiej, Felińskiego, Tatrzańska, Dąbrowskiego, Tomaszowska, Jędrzejowska (wjazd kieszeniowy do zakładów BSH), Tomaszowska, Kolumny – STRÓŻA KOLUMNY

92 obsługiwane jest głównie przez autobusy 12 metrowe z zajezdni EA2 – Nowe Sady, w dni robocze są to 4 brygady całodzienne, przy czym brygada 4 jest łączona z 68/4 od rana, oraz jednej brygadzie łączonej od rana z N8/2, a druga zmiana to wyjazd z zajezdni.

Sobota i Niedziela to tylko trzy całodzienne brygady obsługiwane przez autobusy MIDI, czyli Isuzu NovoCity Life

Czas przejazdu dla jednego kursu to średnio 45 min, długość kursu to 15,5 km.

O autorze

Łodzianin z krwi i kości. Od najmłodszych lat pasjonat komunikacji miejskiej z Łodzi i nie tylko. Od 2020 kierowca w łódzkim MPK. W czasie wolnym kolekcjoner różnego rodzaju gadżetów komunikacjnych, modeli. W swoich wpisach będę przybliżał funkcjonowanie komunikacji miejskiej w Aglomeracji Łódzkiej.