W tym artykule opisać najmniejsze autobusy, jakie kiedykolwiek obsługiwały linie miejskie w Jeleniej Górze. Chodzi o dwa Mercedesy 410D z nadwoziem Kutsenits, które do Jeleniej Góry przyjechały z austriackiego Fürstenfeldu.
Pojazdy te to właściwie pojazdy Mercedes-Benz T1 z zabudową autobusową wykonaną przez firmę Kutsenits. Jednostką napędową był silnik 2,9D o mocy 95 KM. Zblokowany był z ręczną skrzynią biegów. Oba pojazdy zbudowano w roku 1995 i do czasu przybycia w Karkonosze był używane w Austrii.
Po przybyciu do Jeleniej Góry – a miało to miejsce w roku 2007 – zostały skierowane do obsługi linii o najmniejszej ilości pasażerów – 18 i 25, a także linii nocnej. Czasami pojawiały się też w weekendy na linii 19, co nie było najlepszym pomysłem – w takie dni autobusy do Sosnówki potrafią mieć potoki, które ledwo mieści autobus MAXI, a co dopiero tak maluch…
Pojazdy te były już mocno zajeżdżone w Alpach i w Kotlinie Jeleniogórskiej służyły bardzo krótko. Autobus #767 w lipcu 2012 roku pojechał do Chróstowa i w tamtejszym Artzłomie został zezłomowany. Wóz #768 posłużył tylko dwa lata dłużej – w kwietniu 2014 roku sprzedano go do Stalowej Woli, gdzie prawdopodobnie dokonał żywota.
Tak skończyła się króciutka historia Mercedesów 410D w Jeleniej Górze. Jednak pojazdy z nadwoziem Kutsenits w Jeleniej Górze jeszcze się pojawiały. Ale to na całkowicie inną opowieść.
Na koniec dane techniczne tych knypków:
Producent:
– podwozie: Mercedes-Benz
– nadwozie: Kutsenits
Model: T1 410D
Silnik: Mercedes-Benz OM602D 29
Moc maksymalna: 95 KM
Skrzynia biegów: b.d.
Liczba miejsc siedzących: b.d.
Liczba miejsc ogółem: b.d.