Artykuł opublikowany w serwisie Facebook w dniu 18 lipca 2023
Zapraszamy ponownie do stolicy Małopolski, gdzie w ubiegły czwartek, tj. 6 lipca, odbyła się oficjalna prezentacja dwudziestu nowych autobusów elektrycznych dla krakowskiego MPK wyprodukowanych przez Solaris Bus & Coach. Wydarzenie to miało miejsce na terenie zajezdni autobusowej „Wola Duchacka” z udziałem Prezydenta miasta Krakowa, Pana Jacka Majchrowskiego, Prezesa Zarządu MPK Kraków, Pana Rafała Świerczyńskiego oraz przedstawiciela producenta pojazdów, czyli firmy „Solaris Bus & Coach”, Pana Andrzeja Sienkiewicza. Miałem przyjemność uczestniczyć w tym oficjalnym wydarzeniu jako redaktor Naszej strony oraz prowadzący swój projekt pod nazwą „Komunikacyjny Kraków w obiektywie”.
Łącznie MPK Kraków zakupiło 13 sztuk elektrycznych Urbino 12 IV oraz 7 sztuk elektrycznych Urbino 18 IV. 12-metrowe pojazdy mogą pomieścić na swoim pokładzie 81 pasażerów, zaś przegubowe, 18-metrowe, aż 141. W wyniku tego zakupu obecnie na stanie miejskiego przewoźnika w Grodzie Kraka jest dokładnie 99 sztuk autobusów elektrycznych. Pod koniec 2023 roku przyjedzie kolejnych 18 sztuk elektrycznych przegubowców z Bolechowa oraz 4 sztuki hiszpańskich standardowych pojazdów marki Irizar, których do tej pory nie ma polskim rynku pojazdów komunikacji miejskiej.
Magazynowaniem energii elektrycznej w tych nowych pojazdach zajmują się baterie Solaris High Energy o łącznej pojemności rzędu 300 kWh (dla autobusu 12-metrowego) oraz ok. 400 kWh (dla autobusu 18-metrowego). Ładowanie każdego z nowych, świeżo dostarczonych autobusów jest możliwe dzięki złączu plug-in, czyli tzw. kablowi oraz poprzez podłączenie pantografu do stacji ładowania. Do instalacji napędu, celem zmniejszenia poboru energii oraz zmniejszenia potencjalnej awaryjności, zastosowano innowacyjną technologię SiC opartą o węglik krzemu jako podstawowy budulec całego ukłau napędu elektrycznego. Wszystkie systemy autobusu, łącznie z monitoringiem, systemem informacji pasażerskiej, ogrzewaniem, klimatyzacją oraz ładowarkami USB zasilane są wprost z magazynów energii, stąd tak pojemne i duże paczki baterii. Ponadto, jako pierwsze autobusy w kraju, nowe Urbino electric IV wyposażono w system akustycznego ostrzegania pieszych przez autobusem elektrycznym zwanym AVAS, który ma za zadanie przeciwdziałać zagrożeniu bezpieczeństwa pieszych oraz pasażerów autobusu.
Nowe pojazdy otrzymały numery taborowe z grupy numeracyjnej dla zajezdni „Wola Duchacka” i przedstawiają się następująco:
Urbino 12 electric #DE624 – #DE636,
Urbino 18 electric #DN057 – #DN063.
Oprócz dotychczasowych linii, gdzie można było spotkać autobusy elektryczne, dodano dwie linie z gatunku „aglo-expresów” o nr 300 do Portu Lotniczego 'Balice’ oraz o nr 304 do Wieliczki.
Fotografie:
Marcin Nowak
Komunikacyjny Kraków w Obiektywie