TRANSEXPO 2024

TRANSEXPO odbywające się jesienią w kieleckim ośrodku to najważniejsze wydarzenie branży transportu zbiorowego w Europie Środkowo-Wschodniej. Tegoroczna edycja Międzynarodowych Targów Transportu Zbiorowego, która obyła się w dniach 16-18 października, zgromadziła 107 firm reprezentujących Wielką Brytanię, Szwecję, Turcję, Portugalię, Austrię, Belgię, Niemcy, Estonię i Polskę.

Jeśli chodzi o zaprezentowane autobusy, to można podsumować je dwoma słowami: prąd i wodór. Zdecydowaną większość zaprezentowanych autobusów podczas tegorocznych targów stanowiły autobusy zeroemisyjne. Zostały zaprezentowane m.in.:
WODOROWE:
– ARTHUR H2 BUS 12
– NESOBUS 12
– SOLARIS Urbino 18 hydrogen
ELEKTRYCZNE:
– MAN Lion’s City E
– PILEA 10E
– KARSAN e-ATAK
– IRIZAR ie bus 12

Oczywiście zaprezentowano również wiele innych autobusów zarówno do obsługi pasażerów komunikacji miejskiej, ale również lokalne, międzymiastowe i turystyczne.

Ważnym elementem transportu zbiorowego jest odpowiednia informacja pasażerska. Dlatego nie mogło zabraknąć producentów tablic informacyjnych np. R&G, SIMS, czy PIXEL. Co ciekawe, firma PIXEL z Bydgoszczy świętowała 30-lecie swojej działalności.
Kolejnym ważnym elementem sprawnej komunikacji to różnego rodzaju oprogramowanie do optymalizacji pracy przewozowej. Tutaj swoje rozwiązania zaprezentowały m.in. firmy GMV, DPK.
Również serwisowania pojazdów pozwala na sprawne utrzymanie komunikacji zbiorowej i widać tutaj też dużą zmianę, tego co oferują producenci osprzętu warsztatowego.
Oprócz tradycyjnych autobusów, wystawiło się wielu producentów zabudów mniejszych busów. Niektóre z nich były ciekawie przemyślane i dopasowane do bieżących trendów i wymagań rynku. Jednym z największych problemów tej części rynku to zapewnienie odpowiedniego komfortu podróży dla pasażerów przy dość małej przestrzeni. W tej dziedzinie szczególnie spodobały mi się rozwiązania zaprezentowane przez firmę MERCUS.

Podczas konferencji prasowej firmy Solaris Bus&Coach, mogliśmy się dowiedzieć o dotychczasowych osiągnięciach firmy w kwestii produkcji autobusów nisko i zeroemisyjnych. Na tym polu, rozwój produkcji jest wręcz oszałamiający. W jednym z tygodni bieżącego roku, wszystkie autobusy obecnie produkowane w podpoznańskiej fabryce były zeroemisyjne. Wzrost liczby produkowanych autobusów zdecydowanie robi wrażenie.
Ciekawe również były kolejne kierunki rozwoju firmy. Zaprezentowano nieco więcej szczegółów dotyczących wejścia marki Solaris na rynek północnoamerykański (USA i Kanada). Wyraźnie widać, że Solaris Bus&Coach pokłada duże nadzieje w tym rynku i przykłada do niego dużą uwagę.
Kolejny ciekawy kierunek rozwoju to branża autobusów międzymiastowych. Ma to ponownie umocnić pozycję marki na rynkach skandynawskich. Solaris w tamtym rejonie przebojem wdarł się oferując autobusy niskowejściowe. Ponownie planowany jest rozwój tej konstrukcji przede wszystkim pod kątem rozwiązań nisko i zeroemisyjnych. Można było również wywnioskować, że są plany rozwoju konstrukcji modelu InterUrbino.

Podczas targów zawsze warto było zatrzymać się przy stoisku firmy PILEA. Poza premierą autobusu elektrycznego PILEA 12E, niemal przez cały czas prowadzone były panele dyskusyjne z ekspertami z branży transportu zbiorowego. Obecni również byli samorządowcy, dla których transport zbiorowy to ważny element rozwoju społeczności lokalnych. To była ogromna kopalnia wiedzy oraz możliwość poznania różnych punktów widzenia i zapoznania się z bieżącą sytuacją w rozwoju ekologicznego, ekonomicznego i przystępnego transportu publicznego.

Dało się zauważyć, że dużą grupą osób odwiedzających stanowili miłośnicy komunikacji. Dla nich również nie zabrakło atrakcji. Niewątpliwym rarytasem był Ikarus 280 należący do Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej w Kielcach. Można też było spotkać wielu kierowców prowadzących swoje blogi w mediach społecznościowych, m.in.: Mama za kółkiem autobusu, ReloBusiarz w „Zapalniczce”, Kierowca Autobusu MZA, Okiem Miłośnika Komunikacji i Motoryzacji.

Nie sposób wymienić wszystkich firm oraz wszystkich produktów czy rozwiązań, które zostały zaprezentowane. Z całą pewnością daje się dojrzeć obecne kierunki rozwoju branży transportu zbiorowego. Obecny rynek stawia duże wyzwania, ponieważ wymaga się zmiany na transport nisko lub zeroemisyjny przy jak najniższych kosztach. Będziemy bacznie obserwować jakie rozwiązania będą pojawiać się w przyszłości.

O autorze

Kierowca autobusu w MPK Nowy Sącz, spełniający swoje marzenie z dzieciństwa. Autor bloga Lach Sądecki za kółkiem na Facebooku, Instagramie i TikToku, gdzie opowiada o pracy kierowcy autobusu oraz pokazuje piękno Sądecczyzny.